Klocki hamulcowe. Z jaką częstotliwością powinniśmy je wymieniać?

Dodano: 20 sty 2020


klocki hamulcoweNie trzeba nikogo przekonywać, że hamulce to wyposażenie samochodu, które często decyduje o bezpieczeństwie kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego. Ich prawidłowe działanie przesądza o tym, czy uda się na czas zmniejszyć prędkość i zatrzymać auto w awaryjnej sytuacji. Dla skutecznego hamowania istotne jest współdziałanie różnych elementów – ogumienia, systemów wspomagających hamownie oraz tarcz hamulcowych i kloców, a także systemu hydraulicznego. Każdy z tych podzespołów powinien być w pełni sprawny i utrzymany w dobrym stanie technicznym. Szczególną uwagę trzeba jednak zwrócić na najszybciej zużywające się klocki hamulcowe. Zobaczmy, dlaczego ich wymiana jest konieczna i jak często powinna być wykonywana.

 

Działanie hamulców

Zasada działania układu wyposażonego w hamulce tarczowe jest bardzo prosta. Na obracającym się kole jest zamocowana tarcza hamulcowa. W momencie, gdy kierowca naciśnie pedał hamulca, szczęki hamulcowe dzięki pośrednictwu układu hydraulicznego zaciskają się, powodując dociskanie klocków do tarczy po obu jej stronach. Wskutek pojawiającego się tarcia obroty koła stają się coraz wolniejsze, aż wreszcie zostaje ono całkowicie unieruchomione.

Warto pamiętać o tym, że na klocki hamulcowe działają bardzo duże siły, a ich powierzchnia ulega zużyciu tym szybciej, im częściej jest wykorzystywana. Znaczenie mają rzecz jasna również prędkości z jakich auto musi być wyhamowane.

 

Zużywanie się klocków hamulcowych

Powierzchnia klocków hamulcowych, choć wytrzymała zarówno na ścieranie, jak i na powstającą podczas ich pracy wysoką temperaturę ulega stosunkowo szybkiemu zużyciu. Wraz z ich ścieraniem się maleje skuteczność hamowania. Dzieje się tak m.in. za sprawą tego, że nie przylegają one idealnie do tarczy. Dostające się miedzy klocki a tarcze zanieczyszczenia powodują także, że na powierzchni zarówno klocków, jak i tarcz mogą powstać rysy zmniejszające powierzchnię kontaktu tych dwóch elementów.

Duże zużycie klocków powoduje nie tylko mniejszą skuteczność hamowania, ale również szybsze i często nierównomierne zużycie się tarcz hamulcowych.

 

Wymiana klocków hamulcowych

 Ścieranie się klocków hamulcowych sprawia, że samochód potrzebuje dłuższego dystansu, by się zatrzymać. Często można zaobserwować nie tylko mniejszą skuteczność, ale również ściąganie na jedną stronę. Hamowaniu przy zużytych klockach często towarzyszą również dziwne odgłosy tarcia czy piski.

Wiele aut jest wyposażonych w specjalne czujniki zużycia klocków. Jeśli zaświeci się odpowiednia kontrolka, należy udać się do serwisu. W samochodach bez takich systemów pozostaje kontrola stanu zużycia klocków wykonana przez doświadczonego serwisanta.

To jak często powinniśmy wymieniać klocki hamulcowe, zależy od tego, jak dynamicznie jeździmy oraz od rodzaju pokonywanych przez nas tras. Oba te elementy wiążą się z liczbą hamowań, jakie wykonujemy. Przy bardzo dynamicznej jeździe klocki potrzebują wymiany nawet co 10 czy 15 tysięcy kilometrów. Jeżdżąc spokojnie, możemy liczyć na żywotność rzędu 40–80 tysięcy kilometrów. Stan hamulców warto jednak sprawdzać znacznie częściej. Dobrą okazją są do tego np. przeglądy związane z wymianą oleju.

Copyright BOSCH CAR SERVICE Starościk, Wszelkie prawa zastrzeżone. Realizacja: KULIKOWSKI-IT

RODO